Pressemeddelse af 3. april 2002.

Hæderstegn til Skanderborggenser

Ved Dansk Skakunions delegeretmøde i Køge i påsken, tildelte man Bjarne Berring Rasmussen, Skanderborg Skakklub unionens hæderstegn. Gennem Skanderborg Skakklubs 80. årige historie er det kun overgået tre andre at få denne hædersbevisning. Det er Robert Rode, Frits Kortegaard og P.V. Søndergaard.

Dansk Skakunions formand Ole Blok tildelte Bjarne Berring Rasmussen hæderstegnet med flg. begrundelse:

Bjarne Berring Rasmussen er et af de medlemmer, som er et uvurderligt aktiv for en klub.

Han har i en meget lang periode været i bestyrelsen for klubben, heraf 10 år som formand.

Han har redigeret (læs selv skrevet, trykt, samlet og udsendt) klubbens medlemsblad i så lang tid, at ingen kan huske begyndelsen.

Han har ledet skoleskak i Skanderborg i så mange år, at de første elever er ved at sende deres børn til skoleskak.

Han har været drivkraften bag Skanderborgs traditionsrige EMT turnering i næsten alle 25 år turneringen har eksisteret.

Bjarne har en fantastisk evne til at skabe et godt klubliv, både for helt nye medlemmer og de der har haft deres gang i klubben i mange år. Ingen bliver glemt. Der er tid til alle!!

Skak kan han også spille, i efteråret 2001 opnåede han sit hidtil bedste resultat i klubben ved at vinde klubmesterskabet.

På sin stille rolige og beskedne facon, knokler Bjarne år ind og år ud for dansk skak i almindelighed og Skanderborg Skakklub i særdeleshed.

En hædersmand i ordets bedste betydning.

Hans Buttenschøn